måndag 20 april 2009

Recycle
























Jo, det är sant min farmor var före sin tid, hon återanvände plastpåsar. Farmor lever inte längre, men för tjugo år sedan började hon att virka mattor av rengjorda plastpåsar från olika affärer. 
När det var som mörkast ute om vinter halvåret och utan sällskap börgade hon skapa alla dessa underbara mattor med en dröm om att någon skulle uppmärksamma henne i någon tidning eller i Guiness rekordbok.
Vi som barn hade jätte kul för i det stora lantköket låg flera mattor som utspridda plättar och vi lekte ofta inte nudda golvet och hoppade runt som små grodor. När golvet skulle såpas blev det en jätte hög med mattor. 
Det finns uppskattningsvis en tre meters hög med oanvända plastmattor som påminner oss om hennes kreativitet.
-Det var inte det enda hon gjorde!
Kram Annika

7 kommentarer:

marianaskeramik sa...

hej hopp!
tävling hos mig!
vinn en keramikljuskrona
ha de gott
marianaskeramik

Karin Lindström sa...

Hej Annika!

Inte hade jag sett att du gjort ett inlägg innan detta!
Hade ni det skönt i fjällen? Jag hoppas att vädret var härligt. Såg att du ska ut och resa igen, det lät j spännande!

Mattorna är jättehärliga! Har ni bestämmt er för vad ni ska göra med dem. Har sett flera på Tradera, där kan ni nog sälja dem om ni skulle vilja! Annars är det ju ett härligt minne om plats finns.
Nu är jag äntligen bättre, men det var ingen rolig Påskvecka för min och vår del!!
Ha det så bra!

Kramar
Karin

manon 21 sa...

j'aime beaucoup ces tapis!

manon

LIVS LYST sa...

Såå utrolig fine de runde ryene var!!!! Virkelig laget av plastikkposer???? Helt utrolig sjarmerende. Man kan vel lage disse i tøy også?

Jeg ble helt facinert!! :O)
Hilsen Ljo

Lilla huset på prärien sa...

Men gud vilken härlig tant! Att hon har gjort alla de mattorna!? Det är ju helt fantastiskt. Jag hade nog haft svårt att göra mig av med dem om jag var du...

Kram Jenny

VIKTORIA sa...

Otroligt! Fantastisk skatt! Att hon har lyckats hålla en så fin och lågmäld färgskala också. Använder du några? Går de att sammanfoga som mormorsrutor?
Kul att se. Må så gott, Viktoria

Karin Lindström sa...

Va glad jag blir, men jag trodde nog att d sklle tycka om den! Jag kallade honom Hiawata kam jag på nu när du skrev namnet. Det var nog en liten svengelsk översättning.

Ha det så bra!
Kramar
Karin